10,11,12 oraz 19 grudnia 2014 r. po ulicach Legionowa w nietypowy dla siebie
sposób poruszało się kilka grup uczniów ze szkół podstawowych.
Uczniowie i uczennice klas 4 – 6, łącznie 15 klas z czterech legionowskich szkół:
Szkoła Podstawowa nr 1, Szkoła Podstawowa nr 4, Niepubliczna Szkoła
Podstawowa im. Jana Pawła II, Społeczna Szkoła Podstawowa nr 35 im. Noblistów
Polskich STO wzięło udział w nieszablonowej rozgrywce.
Gra „Poczuj to na własnej skórze” rozgrywana w ramach projektu "Deklaracja
życzliwości – Nie wykluczam!”, realizowanego w ramach programu Obywatele dla
Demokracji finansowanego z funduszy EOG. Została zorganizowana i
przeprowadzone przez Fundację Pracownia Kompetencji, harcerzy Hufca Legionowo
oraz Plonskapress.
Podczas każdego z czterech dni odbywały się dwie tury zmagań, trwające:
tura pierwsza od 10.00 do 12.00 (ze zbiórką dla organizatorów o 8.40);
tura druga od 12.00 do 14.00 (zbiórka dla organizatorów o 11.30).
Trasa gry obejmowała cztery charakterystyczne i często odwiedzane, nie tylko przez
mieszkańców Legionowa, miejsca. W różnej kolejności, choć startując ze wspólnego
punktu – Centrum Handlowe Błękitne, grupy pokonywały wyznaczone wcześniej
szlaki na: pocztę, straż miejską oraz do muzeum historycznego, sprawdzając i
oceniając dostępność tras oraz budynków użyteczności publicznej dla osób z
różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Wydawane przez uczestników i uczestniczki gry oceny mogły być celne, trafne
i bezstronne dzięki temu, że oni sami wcielili się w role osób z niepełnosprawnością.
Korzystając z otrzymanych na czas gry wózków inwalidzkich, opasek na oczy,
stoperów do uszu, spacerujący pokonywali kolejne odcinki szlaku, poznając je i
badając z pozycji osób z dysfunkcją ruchową, niewidomych i niesłyszących.
Bezpieczeństwa graczy pilnowali harcerze, wolontariusze, organizatorzy, ale również
oni sami – część grupy stanowiły osoby na własnej skórze doświadczające trudności
osób niepełnosprawnych w poruszaniu się po mieście, zaś część osób pełniła role
ich przewodników. Na szlaku uczestnicy wymieniali się między sobą rolami, tak aby
każdy mógł dzięki własnemu doświadczeniu przekonać się o barierach, na które
natykają się osoby z poszczególnymi typami niepełnosprawności. Każdej z grup
podczas wędrówki towarzyszył także substytut psa przewodnika w formie balonu.
Celem gry było uwrażliwienie na potrzeby oraz bariery komunikacyjne, z którymi na
co dzień spotykają się osoby z niepełnosprawnością, jak również wspieranie działań
na rzecz poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych.
Wszyscy uczestnicy dzielnie pokonywali kolejne odcinki swoich tras, zadawali
pytania o dostępność dla niepełnosprawnych budynków użyteczności publicznej i
odpowiadali na pytania sprawdzające ich wiedzę i umiejętność świadomej pomocy.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom i uczestniczkom gry, równocześnie
dziękujemy im za zaangażowanie i cieszymy się z poziomu wiedzy, który
zaprezentowali ! Gratulujemy również nauczycielom, widać wkład pracy !
Zapraszamy do fotorelacji!